Vleasing.pl

Ile kosztuje leasing samochodu? Realne wyliczenia

Leasing samochodu to popularne rozwiązanie finansowe, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Na pierwszy rzut oka wydaje się prosty – płacisz miesięczne raty i korzystasz z auta. Ale czy to jedyny koszt? W rzeczywistości leasing wiąże się z dodatkowymi opłatami, które mogą znacząco wpłynąć na całkowity wydatek. W tym artykule przeanalizujemy wszystkie koszty leasingu samochodu – zarówno te oczywiste, jak i te, które łatwo przeoczyć.

Czym jest realny koszt leasingu?

Wybierając leasing, większość osób zwraca uwagę na wysokość miesięcznych rat. Jednak to nie one decydują o tym, ile faktycznie zapłacisz za leasing samochodu. Aby dobrze porównać oferty i uniknąć ukrytych opłat, warto skupić się na koszcie całkowitym leasingu.

Całkowity koszt leasingu to suma wszystkich wydatków związanych z umową leasingową, które ponosi leasingobiorca. Zwykle obejmuje:

  1. opłatę wstępną,
  2. raty leasingowe,
  3. wartość wykupu,
  4. ubezpieczenie,
  5. dodatkowe opłaty.

Większość firm leasingowych podaje całkowity koszt leasingu zarówno w wartościach kwotowych, jak i procentowych. Dzięki temu można łatwiej porównać oferty i ocenić, która z nich jest najkorzystniejsza.

Więcej dowiesz się z naszego artykułu: ➡️ Koszt leasingu – jak go obliczyć? 

Co to dokładnie oznacza?

Załóżmy, że wartość auta dla leasingodawcy wynosi 100 000 zł netto. W jednej ofercie całkowity koszt leasingu wynosi 110% wartości samochodu, czyli 110 000 zł netto. Z kolei w innej ofercie całkowity koszt leasingu to 101% wartości auta, czyli 101 000 zł netto.

A więc druga opcja jest tańsza. Czy jednak będzie lepsza dla Ciebie? Być może miesięczne raty są wyższe? Aby ustalić takie kwestie, należy właśnie zwrócić dokładniejszą uwagę na faktyczny koszt leasingu samochodu.

Realny koszt leasingu samochodu – 5 elementów

Omówmy więc bliżej, co obejmuje całościowy koszt leasingu samochodu.

Opłata wstępna

Opłata wstępna to jednorazowy koszt ponoszony na początku umowy leasingowej. Zazwyczaj jest określana jako procent wartości samochodu i wynosi od 0% do 45%.

Kluczowe informacje:

Przykład:
Jeśli samochód kosztuje 100 000 zł netto, a leasingodawca wymaga 10% opłaty wstępnej, na starcie zapłacisz 10 000 zł. Jeśli zdecydujesz się na leasing bez opłaty wstępnej, raty miesięczne wzrosną, ponieważ cała wartość auta będzie rozłożona na okres leasingu.

Raty leasingowe

Wysokość miesięcznej raty leasingowej zależy od kilku czynników, takich jak długość umowy, oprocentowanie oraz sposób rozliczania leasingu. Minimalny czas trwania leasingu operacyjnego to co najmniej 40% standardowego okresu amortyzacji danego środka trwałego. Dla samochodów osobowych i dostawczych oznacza to minimum 2 lata, natomiast dla większości maszyn i urządzeń – 3 lata.

Dłuższy okres leasingu oznacza niższą miesięczną ratę, ale zwiększa całkowity koszt finansowania. Z kolei krótszy czas trwania umowy pozwala szybciej spłacić kapitał i ograniczyć wydatki na odsetki.

Kluczowe informacje:

Przykład:

Załóżmy, że leasingujesz samochód o wartości 100 000 zł netto. Otrzymujesz dwie oferty różniące się okresem finansowania i oprocentowaniem.

Wariant 1 – krótszy okres, wyższe raty, ale niższy koszt całkowity:

  • Okres leasingu – 24 miesiące.
  • Oprocentowanie – 6%.
  • Miesięczna rata – 4 400 zł.
  • Łączny koszt leasingu – 105 600 zł

Wariant 2 – dłuższy okres, niższe raty, ale wyższy koszt całkowity:

  • Okres leasingu – 48 miesięcy.
  • Oprocentowanie – 6%.
  • Miesięczna rata – 2 300 zł.
  • Łączny koszt leasingu – 110 400 zł

Jeśli zależy Ci na niższej miesięcznej racie, dłuższy leasing będzie korzystniejszy. Jeśli chcesz ograniczyć całkowity koszt leasingu, warto wybrać krótszy okres finansowania i szybciej spłacić zobowiązanie.

Wartość wykupu

Wartość wykupu to kwota, jaką leasingobiorca musi zapłacić, aby przejąć pojazd po zakończeniu umowy leasingowej. Wysokość tej opłaty ma bezpośredni wpływ na całkowity koszt leasingu oraz wysokość miesięcznych rat.

W leasingu operacyjnym wartość wykupu może wynosić od 1% do nawet 50% wartości początkowej auta. Im niższy wykup, tym wyższe raty leasingowe, ale niższy koszt całkowity.

W leasingu finansowym wykupu praktycznie nie ma – po zakończeniu umowy leasingobiorca z racji umowy od razu staje się właścicielem auta.

Więcej dowiesz się z naszego artykułu: ➡️ Wykup samochodu z leasingu – co musisz o wiedzieć?

Kluczowe informacje:

Przykład: Leasing samochodu o wartości 100 000 zł netto na 3 lata (36 miesięcy).

Wariant 1 – niski wykup, wyższe raty:

  • Wartość wykupu: 5% = 5 000 zł
  • Oprocentowanie – 6%.
  • Miesięczna rata: 2 890 zł
  • Całkowity koszt leasingu: 109 043 zł (109,04% wartości pojazdu)

Wariant 2 – wysoki wykup, niższe raty:

  • Wartość wykupu: 30% = 30 000 zł
  • Oprocentowanie – 6%.
  • Miesięczna rata: 2 130 zł
  • Całkowity koszt leasingu: 106 663 zł (106,66% wartości pojazdu)

Jeśli planujesz wykup auta, korzystniejsza będzie opcja niskiego wykupu, ponieważ zmniejsza całkowity koszt leasingu. Jeśli nie zamierzasz przejmować pojazdu, warto wybrać wysoki wykup, który obniży miesięczne raty.

Ubezpieczenie

Całkowity koszt leasingu to nie tylko raty i wykup – istotnym wydatkiem jest również ubezpieczenie samochodu, które jest obowiązkowe przez cały okres trwania umowy. Leasingobiorca musi posiadać ubezpieczenie OC i AC, natomiast wymagania dotyczące NNW zależą od polityki leasingodawcy.

Firmy leasingowe często oferują własne pakiety ubezpieczeniowe, które można doliczyć do miesięcznej raty leasingowej. To wygodne rozwiązanie, ale nie zawsze najtańsze. Leasingobiorca może także znaleźć ubezpieczenie na własną rękę, jeśli leasingodawca na to pozwala. W takim przypadku firma leasingowa może wymagać spełnienia określonych warunków. Część leasingodawców pobiera również dodatkową opłatę administracyjną za akceptację zewnętrznego ubezpieczenia (zwykle 200-500 zł rocznie).

Kluczowe informacje:

Przykład – porównanie kosztów ubezpieczenia

Leasing samochodu o wartości 100 000 zł netto na 3 lata (36 miesięcy).

Wariant 1 – ubezpieczenie przez leasingodawcę

  • Pakiet OC + AC + NNW + Assistance4 500 zł rocznie.
  • Możliwość doliczenia do rat leasingowych: 375 zł/miesiąc.
  • Łączny koszt ubezpieczenia – 13 500 zł.

Wariant 2 – ubezpieczenie na własną rękę

  • Pakiet OC + AC + NNW3 200 zł rocznie.
  • Opłata jednorazowa, brak doliczenia do rat leasingowych.
  • Łączny koszt ubezpieczenia – 9 600 zł.
  • Dodatkowa opłata leasingodawcy za wybór zewnętrznej polisy – 300 zł/rok (opcjonalnie).
  • Łączny koszt z opłatą administracyjną – 10 500 zł.

Więcej dowiesz się z naszego artykułu: ➡️ Ubezpieczenie samochodu w leasingu – co musisz wiedzieć?

Dodatkowe opłaty

Koszt leasingu to nie tylko raty, wykup i ubezpieczenie. Umowa leasingowa może zawierać szereg dodatkowych opłat, które warto przeanalizować przed jej podpisaniem. Niektóre z nich są obowiązkowe, inne zależą od konkretnego leasingodawcy i wybranego pakietu usług.

Kluczowe informacje:

Prawdziwe koszty leasingu samochodu – bądź czujny!

Jak więc widać, pełne koszty leasingu obejmują wiele rzeczy. Jeśli jednak chcesz być w stanie dokładnie oszacować potencjalny wydatek, musisz również pamiętać o pewnych pułapkach. Niektóre z nich wynikają z niepełnych informacji podawanych w ofertach, a inne to celowe zabiegi leasingodawców.

Nieuwzględnienie obowiązkowych usług dodanych do leasingu

Jak przed chwilą omawialiśmy, w koszty leasingu samochodu mogą być wliczane także usługi dodatkowe. Nie ma oczywiście w tym nic złego. Problem ma jednak miejsce, gdy firmy leasingowe nie uwzględniają w kosztach całkowitych pewnych obowiązkowych usług, które leasingobiorca musi opłacić niezależnie od tego, czy z nich skorzysta.

Mogą to być np. dodatkowe opłaty za obsługę administracyjną, monitoring GPS, pakiety serwisowe czy ubezpieczenie oferowane przez leasingodawcę. Koszt takich usług może wynosić kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych miesięcznie, jednak w skali całej umowy leasingowej daje to nawet kilka tysięcy złotych dodatkowych wydatków.

Jak się więc zabezpieczyć? Zawsze proś leasingodawcę o pełną kalkulację, uwzględniającą wszystkie obowiązkowe opłaty. Sprawdź dokładnie, które usługi są opcjonalne, a które są wymagane.

Zawsze też warto korzystać z pomocy ekspertów, którzy będą w stanie dokładnie ustalić i porównać warunki leasingu.

Niewłaściwe wykorzystanie ubezpieczenia GAP

GAP to dobrowolne ubezpieczenie od straty finansowej, chroniące leasingobiorców i kredytobiorców przed utratą wartości pojazdu w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży. Pokrywa różnicę między wartością rynkową auta a kwotą pozostałą do spłaty wobec banku lub firmy leasingowej.

Problem w tym, że leasingodawcy niekiedy „przerzucają” część swojej marży do ubezpieczenia GAP, oferując je jako obowiązkowy element umowy. 

W efekcie:

  • Sam leasing może wyglądać na tani, ale ubezpieczenie GAP u leasingodawcy potrafi być nawet kilkukrotnie droższe niż na rynku.
  • Leasingobiorca często nie ma możliwości zrezygnowania z GAP oferowanego przez firmę leasingową.
  • Całkowity koszt leasingu rośnie, choć nie jest to widoczne na pierwszy rzut oka.

Jak się więc zabezpieczyć? Sprawdź, czy leasingodawca pozwala na wykupienie GAP u zewnętrznego ubezpieczyciela. Ceny takiego ubezpieczenia mogą być znacznie niższe niż w ofercie leasingowej.

Podanie błędnego kosztu całkowitego

Najprostszy, a jednocześnie najtrudniejszy do wychwycenia sposób na „obniżenie” kosztu leasingu w ofercie, to po prostu świadome, błędne podanie całkowitej sumy opłat.

Niektóre firmy leasingowe stosują własne, niejasne metody kalkulacji, które po prostu zaniżają koszt całkowity widoczny w ofercie.

Na pierwszy rzut oka różnice są niewielkie – często rzędu 0,5-1 punktu procentowego. Zdarzają się jednak przypadki, w których „pomyłka” sięga nawet kilka %.

Przykład

Klient otrzymuje ofertę leasingu z kosztem całkowitym na poziomie 108,2% wartości pojazdu, jednak po dokładnym przeliczeniu okazuje się, że realny koszt wynosi 110,5%. Przy aucie wartym 120 000 zł różnica ta oznacza dodatkowy wydatek w wysokości 2 760 zł, który w ofercie nie był uwzględniony.

Całkowity koszt leasingu – przykładowe wyliczenia

Omówmy więc w całości dokładne wyliczenia. Zrobimy to na przykładzie całkowitego kosztu leasingu samochodu o wartości 150 000 zł netto.

Parametry leasingu:

Obliczenia:

Łączny koszt leasingu:

Całkowity koszt leasingu w stosunku do wartości pojazdu: (188 295 zł ÷ 150 000 zł) × 100% = 125,53%

Podsumowanie – na co zwrócić uwagę, by nie przepłacić?

Leasing to wygodne rozwiązanie, które pozwala na użytkowanie pojazdu lub sprzętu bez konieczności ponoszenia jednorazowego, dużego wydatku. Jednak, aby nie przepłacić, warto dokładnie przeanalizować oferty i warunki umowy.

Przypomnijmy jeszcze raz główne wskazówki:
Leasing samochodu to więcej niż tylko raty!
Chcesz mieć pewność, że wybierasz najlepszą ofertę? Skontaktuj się z nami – pomożemy znaleźć leasing dopasowany do Twoich potrzeb!

O autorze

Zespół V LEASING
Zespół V LEASING

Jesteśmy operatorem finansowym z wieloletnim doświadczeniem w branży leasingowej i ubezpieczeniowej. Specjalizujemy się w dopasowywaniu rozwiązań leasingowych i ubezpieczeniowych do indywidualnych potrzeb naszych klientów. Zapoznaj się z naszymi ekspertami i opiniami: https://g.co/kgs/HiyBw3d.

Zobacz wpisy autora