Leasing ciężarówek

leasing ciężarówek obrazek 4

Jesteś właścicielem firmy transportowej albo rozmyślasz nad jej założeniem i zastanawiasz się, jak sfinansować zakup pojazdów ciężarowych. Bardzo atrakcyjną opcją może być leasing ciężarówek, który w dłuższej perspektywie czasu przynosi sporo korzyści przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć o tej formie finansowania i dlaczego może być ona lepsza od zwykłego kredytu? Tego wszystkiego dowiesz się w dalszej części.

Co to jest leasing ciężarówek?

Taka opcja finansowania pojazdów ciężarówek w żaden sposób nie różni się od ogólnych zasad związanych z leasingiem dedykowanym przedsiębiorcom. Idea jest tutaj bardzo prosta. Leasingodawca zakupuje konkretny pojazd i oddaje go swojemu klientowi w użytkowanie na określony czas. W okresie tym leasingobiorca jest zobowiązany do wpłacania comiesięcznych rat, które mają ostatecznie doprowadzić do spłaty wartości pojazdu. W większości przypadków na koniec umowy leasingobiorca ma pierwszeństwo w wykupie pojazdu na własność, ale nie musi tego robić. Najczęściej cena wykupu jest bardzo niska, nierzadko na poziomie 1% wartości początkowej.

Wszystko wydaje się proste, ale jednocześnie do złudzenia przypomina tradycyjny kredyt. Różnica polega teoretycznie na tym, że nie dostajemy do ręki pieniędzy, za które zakupimy pojazdy. Dostajemy po prostu sam pojazd do dyspozycji. Wbrew pozorom jednak różnice są spore i zajmiemy się nimi właśnie teraz.

Leasing samochodów ciężarowych

leasing ciężarówek obrazek 1

Zacznijmy może od kosztów. Na pierwszy rzut oka porównując sobie raty kredytu oraz leasingu dla tego samego pojazdu, możemy dojść do wniosku, że koszty są do siebie zbliżone. Jak jednak wspominaliśmy na początku, leasing ciężarówek będzie opłacalny w dłuższej perspektywie czasu. Wynika to z kwestii opodatkowania. Wybierając leasing, możemy koszty z nim związane „wrzucić” sobie w dużej mierze w koszty prowadzenia biznesu i sporo odpisać od podatku. W przypadku kredytu takich przywilejów nie mamy.

Aby lepiej to uzmysłowić, zaprezentujemy bardzo prosty przykład, biorąc pod uwagę średnie koszty związane z leasingiem. Załóżmy więc, że w leasing bierzemy ciężarówkę nową o wartości 350 tysięcy złotych. Umowę podpisujemy na 5 lat, zobowiązując się do comiesięcznego płacenia rat w wysokości 7 tys. złotych. Szybka kalkulacja i okazuje się, że sporo przepłaciliśmy. Na zakończenie umowy okaże się bowiem, że za pojazd warto 350 tysięcy złotych zapłacimy ponad 440 tysięcy. Teraz jednak trzeba wziąć pod uwagę podatki. Przez te 5 lat zaoszczędzimy na podatkach związanych z tą umową ponad 80 tysięcy złotych, a więc kwotę te odejmujemy od sumy wszystkich rat. Co się okazuje? Że za nowoczesną ciężarówkę zapłaciliśmy niecałe 10 tysięcy więcej niż wartość rynkowa! To poziom absolutnie nieosiągalny przy kredycie.

Leasing ciężarówek może być tańszy, a i łatwiejszy do uzyskania

Im dalej w las, tym więcej zalet nam się jednak ujawnia. Cały czas będziemy tutaj skupiać się na tym, co leasing oferuje lepszego, niż klasyczny kredyt. Przy leasingu zaletą jest fakt, że nie pogarszamy swojej zdolności kredytowej. Posiadanie firmy to mnóstwo wydatków, które nie są związane tylko z finansowaniem pojazdów. Biorąc na kredyt kilka ciężarówek, znacząco zmniejszamy zdolność kredytową. Jeśli będziemy chcieli później zakupić nieruchomość na kredyt, pieniędzy możemy nie dostać. Leasing nie jest traktowany jako obciążenie finansowe, które będzie wpływało na zdolność kredytową. Możemy wiec leasingować samochody, a później wziąć sobie jeszcze kredyt na nieruchomość czy na specjalistyczne maszyny.

Zaletą jest również prostota uzyskania finansowania. Jeśli ktokolwiek przechodził już procedurę bankową, doskonale wie, jak uciążliwy i długotrwały może to być proces. Leasing ciężarówek na uproszczonych zasadach to jedynie skompletowanie najbardziej podstawowych dokumentów. W wielu przypadkach można uzyskać takie finansowanie nawet wtedy, gdy posiada się złą historię w BIK.

Leasing ciężarówki – o czym należy pamiętać?

Naturalnie ta forma finansowania wiąże się również z pewnymi istotnymi procedurami oraz zasadami, o których należy pamiętać. Warto tutaj od razu podkreślić konieczność wpłaty własnej. Przy kredycie może nie być takiego obowiązku. Biorąc auto w leasing, trzeba liczyć się z wpłaceniem kilku czy nawet kilkunastu procent wartości wozu już na starcie. Na rynku pojawia się jednak coraz więcej ofert, w których wpłata własna obniżona jest nawet do 0%.

Najważniejsze zasady, o których trzeba wiedzieć to:

  • okres finansowania wynoszący od 6 do 60 miesięcy (czasem do 72 lub 84 miesięcy), zależny od formy leasingu;
  • konieczność uiszczenia wpłaty początkowej;
  • najczęściej firma musi działać na rynku minimum pół roku, aby mogła starać się o finansowanie;
  • możliwość wyboru oprocentowania stałego lub zmiennego;
  • raty mogą mieć formę stałą lub malejącą;
  • walutą rozliczeniową rat nie muszą być koniecznie złotówki;
  • po podpisaniu umowy pojazd jest udostępniany zazwyczaj w przeciągu 2 do 7 dni;
  • możliwość wykupu ciężarówki na koniec umowy za niewielką kwotę (ustalaną przed podpisaniem umowy);
  • w wielu przypadkach możliwość skorzystania z finansowania na uproszczonych zasadach (bez przedstawiania deklaracji podatkowych).


Czy są to warunki korzystne dla przedsiębiorców? Popularność, jaką cieszy się leasing ciężarówek, wskazuje, że zdecydowanie tak. Ponad 60% przedsiębiorców korzystających z takich pojazdów przyznaje się do tego, że finansuje je właśnie poprzez leasing. Pozostała grupa to przedsiębiorcy decydujący się na kredyt lub kupujący pojazdy po prostu za gotówkę.

Warto wspomnieć przy okazji, że leasing ciężarówek to przede wszystkim operacyjna jego forma. To właśnie tutaj można skorzystać z największych odliczeń podatkowych, zyskując na tym naprawdę sporo. Ciężarówki można oczywiście wziąć także w leasing finansowy, wybierany jednak dużo rzadziej.

Leasing samochodów ciężarowych używanych

Leasing ciężarówek 1

Wydawać by się mogło, że taka opcja finansowania dostępna będzie wyłącznie dla tych firm, które zdecydują się na nowe pojazdy. Nic jednak bardziej mylnego. Większość leasingodawców nie robi problemów wtedy, gdy przedmiotem umowy ma być pojazd używany. Niewątpliwie jednak najczęściej nasze pole manewru jest nieco ograniczone. 6-7 lat to zazwyczaj maksymalny wiek ciężarówek, który godzą się finansować takie firmy. Można jednak znaleźć oferty, gdzie granica wieku jest dużo wyższa. Wystarczy po prostu zgłosić się do nas. Pomożemy w znalezieniu takiej oferty, która będzie idealnie dopasowana do potrzeb.

Niekiedy z zakupem w tej formie pojazdu używanego mogą wiązać się pewne dodatkowe procedury. W niektórych przypadkach leasingodawcy mogą bowiem wymagać zatrudnienia rzeczoznawcy, który dokładnie oszacuje wartość pojazdu. Można tego uniknąć na przykład wtedy, gdy kupuje się pojazd od sprawdzonego, cenionego na rynku handlarza.

Naturalnie leasing ciężarówek może dotyczyć każdego pojazdu tego typu, nie tylko ciągników siodłowych, ale także na przykład wywrotek lub pojazdów półciężarowych. Zazwyczaj firmy chętnie finansują pojazdy popularne na rynku. Zwyczajnie łatwo je sprzedać, a więc ryzyko zawierania umowy o finansowanie jest mniejsze. Przy pojazdach mniej popularnych lub bardzo specjalistycznych, możliwości zakupu z rynku wtórnego mogą być ograniczone.

Pamiętaj o ubezpieczeniu

Decydując się na leasing ciężarówek, trzeba pamiętać o pewnym dodatkowym koszcie. Leasingodawca będzie wymagał, aby pojazd posiadał zawsze komplet ubezpieczeń. Potrzebne będzie więc nie tylko OC, ale także pełne AC oraz NNW. Tutaj bardzo ważna uwaga. Są leasingodawcy, którzy wręcz narzucają wybór konkretnej firmy ubezpieczeniowej. Niekiedy wiąże się to z pewnymi upustami, ale niestety najczęściej będziemy na tym tracić. Na cały okres obowiązywania umowy wiążemy się z jednym ubezpieczycielem. Rynek jest zmienny i nierzadko przejście do innej firmy będzie wiązało się z oszczędnościami. Warto więc dokładnie prześwietlić umowę i upewnić się, że w kwestii wyboru ubezpieczalni mamy dużą swobodę.

Leasing ciężarówek na zasadach FSL

Jeśli zaczniecie zagłębiać się w oferty tej opcji finansowania, najczęściej wcześniej czy później traficie na tajemnicze pojęcie FSL. O co chodzi? FSL to Full Service Leasing, czyli swego rodzaju usługa, którą często porównuje się do klasycznego wynajmu samochodów. Przy wynajmie płacimy ratę i nie przejmujemy się większością kwestii związanych z utrzymaniem pojazdu, w tym serwisowaniem. Przy klasycznym leasingu większość z tych spraw spada na głowę leasingobiorcy.

W opcji FSL nadal mamy możliwość odliczenia na przykład podatku VAT, ale za to leasingodawca bierze na siebie wiele obowiązków związanych z utrzymaniem pojazdu. Koszt takiego leasingu będzie więc wyższy, ale przy większej flocie pojazdów, na pewno warto tę opcję rozważyć.

Korzystny leasing dla ciężarówek

Bardzo możliwe, że leasing ciężarówek bardzo mocno Was zainteresował i będziecie się teraz nad nim zastanawiać. Od razu jednak przestrzegamy przed kierowaniem się emocjami. Leasing działa na zasadach wolnego rynku, a więc każda firma może ustalać własne warunki. W efekcie decydując się na konkretną ofertę, nie zapoznając się z innymi, możemy naprawdę wiele stracić.

Zachęcamy więc do skrupulatnego porównania możliwie największej liczby ofert. Nasi agenci służą w tej sprawie swoją pomocą i wystarczy po prostu zostawić do siebie kontakt. Oddzwonimy, doradzimy i prześwietlimy wszystkie oferty dostępne na rynku. Co jednak najważniejsze, dobierzemy leasing ciężarówek do indywidualnych potrzeb tak, aby sprostał on oczekiwaniom i był możliwie najtańszy. Z nami będzie można finansować flotę swoich pojazdów ciężarowych na naprawdę atrakcyjnych warunkach.

Sprawdź też: Leasing konsumencki