Leasing to jedno z najchętniej wybieranych rozwiązań finansowych dla przedsiębiorców. Pozwala na szybkie pozyskanie niezbędnych środków trwałych, bez dużego wkładu własnego i skomplikowanych formalności. Do jego zalet należą również korzyści podatkowe oraz fakt, że nie obciąża zdolności kredytowej firmy, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla kredytu.
Jednak leasing, jak każda usługa finansowa, wiąże się z określonymi kosztami. Czy da się je obniżyć i znaleźć naprawdę korzystną ofertę? W tym artykule podpowiadamy, jak uzyskać najtańszy leasing w 2025 roku i na co zwrócić uwagę, aby zminimalizować wydatki.
Co wpływa na koszt leasingu?
Koszt leasingu zależy od wielu czynników – od oprocentowania, przez rodzaj leasingowanego środka trwałego, aż po okres finansowania i wysokość opłat dodatkowych. Znając te parametry, można skutecznie obniżyć łączny koszt leasingu i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
1. Oprocentowanie i marża leasingodawcy
- Stopy referencyjnej WIBOR 1M – na początku 2025 roku wynosi ok. 5,8% – 5,85%.
- Marży leasingodawcy – zazwyczaj wynosi 2–5%, co przekłada się na łączny koszt finansowania na poziomie 8–10% rocznie.
Wybierając leasing, warto porównać marże różnych leasingodawców, ponieważ nawet niewielka różnica w oprocentowaniu może znacząco obniżyć całkowity koszt finansowania, zwłaszcza w przypadku leasingu środków trwałych o dużej wartości.
2. Rodzaj leasingowanego środka trwałego
Leasingodawcy oceniają, jak łatwo można sprzedać dany środek trwały na rynku wtórnym. Im bardziej niszowy sprzęt, tym wyższe może być oprocentowanie leasingu.
- Leasing samochodu → niższe oprocentowanie, łatwa odsprzedaż.
- Leasing maszyn budowlanych → wyższe oprocentowanie, ograniczony rynek wtórny.
3. Czynsz inicjalny (wpłata własna)
Czynsz inicjalny to kwota, którą leasingobiorca wpłaca na początku umowy (zwykle 0–30% wartości środka trwałego). Im wyższa wpłata początkowa, tym niższe raty leasingu.
- 10% wpłaty własnej → średnie raty.
- 30% wpłaty własnej → znacznie niższe raty.
- 0% wpłaty własnej → wyższe koszty finansowania, ale brak dużego wydatku na start.
4. Okres leasingu
Dłuższy leasing oznacza wyższy łączny koszt finansowania, ponieważ suma zapłaconych odsetek będzie większa.
- 10% wpłaty własnej → średnie raty.
- 30% wpłaty własnej → znacznie niższe raty.
- 0% wpłaty własnej → wyższe koszty finansowania, ale brak dużego wydatku na start.
5. Waluta leasingu
Leasing może być rozliczany w PLN, EUR lub USD.
- Leasing w złotówkach (PLN) → brak ryzyka kursowego, ale wyższe oprocentowanie.
- Leasing w euro (EUR) → zwykle niższe oprocentowanie, ale ryzyko zmienności kursu walut.
Sprawdź też Leasing walutowy – na czym polega?
6. Dodatkowe opłaty, które mogą podnieść koszt leasingu
- Opłata za udzielenie leasingu – jednorazowy koszt na start.
- Ubezpieczenie przedmiotu leasingu – czasami wymagane ubezpieczenie w leasingodawcy.
- Opłata za wcześniejszą spłatę lub wykup – jeśli planujesz wcześniejsze zakończenie umowy.
- Opłaty manipulacyjne – np. za aneksy do umowy, zmianę harmonogramu spłat.
Koszty leasingu mogą stopniowo spadać od 2025 roku
Podstawowa referencyjna stopa procentowa NBP utrzymuje się na tym samym poziomie już od dłuższego czasu. Została obniżona do poziomu 5,75% w październiku 2023 (we wrześniu było to 6%) i taką wartość przyjmuje do dziś. Jednak w opinii ekspertów w branży już wkrótce może dojść do dużych zmian w polityce monetarnej. Inflacja osiągnęła w Polsce dość stabilny poziom, a to oznacza realną szansę na stopniowe obniżanie referencyjnej stopy procentowej.
Według prognoz już w marcu jej wartość może spaść o pół punktu procentowego. Z kolei do końca roku może się ona obniżyć do poziomu nawet 4%. Z punktu widzenia leasingobiorców są to bardzo dobre informacje. Jeśli prognozy te się sprawdzą, w kolejnych miesiącach 2025 roku koszty leasingu będą stopniowo spadać.
Zmiany prawne od 2025 roku wpływające na koszty leasingu
Od 1 stycznia 2025 roku przedsiębiorcy zyskali korzyść podatkową – nie muszą już naliczać składki zdrowotnej przy sprzedaży środków trwałych, które wcześniej były leasingowane i wykupione. Oznacza to, że rozliczanie takich transakcji jest prostsze i tańsze, co czyni leasing wykupowy bardziej opłacalnym. To dobra wiadomość dla firm, które planują sprzedaż pojazdu lub maszyny po zakończeniu umowy leasingowej – unikną dodatkowych obciążeń fiskalnych.
Z mniej pozytywnych informacji, zapowiadana na 1 stycznia 2025 roku możliwość zawierania umów leasingowych online ostatecznie nie weszła w życie. Planowana nowelizacja ustawy miała znacząco obniżyć koszty leasingu, eliminując konieczność drukowania i przesyłania dokumentacji papierowej oraz upraszczając cały proces. Niestety projekt ustawy utknął na etapie legislacyjnym i na chwilę obecną nie ma informacji, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Leasingobiorcy nadal muszą podpisywać umowy w tradycyjny sposób lub korzystać z podpisu kwalifikowanego, co w praktyce oznacza brak przewidywanych oszczędności.
Największe zmiany dotyczą jednak finansowania samochodów elektrycznych. W 2025 roku program „Mój Elektryk” został zastąpiony nowym systemem dopłat – „NaszEauto”. Teoretycznie maksymalna dotacja może wynosić do 40 tys. zł, ale w praktyce większość wnioskodawców może liczyć na 30 tys. zł wsparcia. Niestety, nowe zasady wykluczają sporą część firm, ponieważ dopłaty przewidziane są wyłącznie dla osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG).
Jak obniżyć koszty leasingu? Sprawdzone sposoby
Koszt leasingu można znacząco zoptymalizować, stosując kilka prostych, ale skutecznych metod. Poniżej przedstawiamy najlepsze sposoby na tani leasing, które pozwolą zmniejszyć całkowity koszt finansowania.
1. Porównuj oferty różnych leasingodawców
Nie każdy leasingodawca oferuje takie same warunki. Marże, oprocentowanie i dodatkowe opłaty mogą się znacząco różnić w zależności od firmy leasingowej. Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług doradców leasingowych, którzy analizują dostępne opcje, negocjują najlepsze warunki i pomagają wybrać najkorzystniejszą ofertę.
2. Skrócenie okresu leasingu
Dłuższy leasing oznacza niższą miesięczną ratę, ale większe łączne koszty odsetek. Wybierając krótszy okres finansowania, można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.
- 60 miesięcy → rata ok. 1629 zł, całkowity koszt leasingu: 97 700 zł (w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych)
- 36 miesięcy → rata ok. 2489 zł, całkowity koszt leasingu: 89 600 zł (w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych)
Wybór krótszego okresu oznacza wyższe miesięczne zobowiązanie, ale pozwala zaoszczędzić (na powyższym przykładzie) jest to ponad 8 tys. zł na całkowitym koszcie leasingu.
3. Wysoka wpłata własna (czynsz inicjalny)
Im wyższy czynsz inicjalny (wpłata własna), tym mniejsza kwota finansowania i niższe odsetki. Warto rozważyć wpłatę początkową na poziomie 20-30%, jeśli firma ma odpowiednie środki finansowe.
4. Negocjuj warunki umowy
Leasingodawcy często są skłonni do negocjacji, zwłaszcza w przypadku klientów z dobrą historią finansową. Negocjować możesz zarówno samemu, jak i z pomocą ekspertów leasingowych.
5. Przemyśl leasing w innej walucie
Leasing w walutach obcych (np. EUR) może być tańszy, jeśli firma prowadzi działalność opartą na eksporcie i posiada przychody w tej walucie. Warto jednak pamiętać o ryzyku kursowym.
Jak tymczasowo obniżyć koszty leasingu w trakcie jego trwania?
Leasing zwykle bierze się na okres przynajmniej 24 miesięcy, a to oznacza, że przedsiębiorcy trudno jest przewidzieć, jaka sytuacja będzie na dalszych etapach jego spłaty. Choć początkowo wydawał się tani, tak z biegiem czasu może zacząć on stanowić nadmierne obciążenie – np. z powodu spadku dochodów firmy czy drastycznego wzrostu stóp procentowych. Na szczęście również w takich przypadkach są pewne możliwości obniżenia kosztu tego finansowania.
- czasowego zawieszenia spłaty rat lub ich obniżenia (skutkiem będzie wydłużenie okresu leasingowania lub podniesieniem wysokości rat w przyszłości),
- zwiększenia liczby rat, co spowoduje ich obniżenie,
- podniesienie kwoty wykupu.
Należy jednak pamiętać o tym, że każde z tych rozwiązań zapewnia jedynie tymczasową ulgę. Ostatecznie bowiem wiązać się to będzie ze zwiększeniem kosztu leasingu. Jest to więc dobra opcja dla firm, które pomimo problemów finansowych mają perspektywy na poprawę sytuacji w niedalekiej przyszłości.
Leasing samochodów premium a optymalizacja podatkowa – jak to działa?
Przedsiębiorcy korzystający z leasingu samochodów premium mogą skorzystać z przepisów, które pozwalają zoptymalizować koszty podatkowe.
- w przypadku aut spalinowych do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć maksymalnie 150 tys. zł,
- dla samochodów elektrycznych limit ten wynosi 225 tys. zł.
Jeśli auto spalinowe kosztuje np. 200 tys. zł, przedsiębiorca może odliczyć tylko 75% tej kwoty, ponieważ 50 tys. zł przekracza ustawowy limit. Istnieje jednak sposób na zwiększenie korzyści podatkowych – leasing z wysokim wykupem.
Sprawdź też Leasing bez wykupu czy z wysokim wykupem – co wybrać?
Jak to działa? Przykładowy scenariusz
Przyjmijmy, że firma chce leasingować auto o wartości 200 tys. zł. Jeśli cała kwota byłaby leasingowana, to do kosztów można zaliczyć tylko 150 tys. zł (czyli 75% wartości pojazdu).
- Leasing – na kwotę 150 tys. zł (czyli 75% wartości auta), dzięki czemu całe raty leasingowe można wrzucić w koszty,
- Wykup – pozostałe 50 tys. zł przeznaczyć na wykup auta po zakończeniu leasingu. Ponieważ jest to osobna transakcja, ponownie można odliczyć ją w całości od kosztów uzyskania przychodu.
Dzięki temu cała kwota zakupu (200 tys. zł) zostaje w pełni zaliczona do kosztów działalności, mimo formalnego limitu 150 tys. zł.
Metody optymalizacji kosztu ubezpieczenia w leasingu
Wzięcie leasingu zwykle wiążę się z koniecznością zakupu różnych ubezpieczeń, co podnosi koszt tego finansowania. Przykładem są samochody – leasingodawcy wymagają pełnego pakietu polisy, a więc minimum OC+AC. Do tego leasingobiorca powinien wykupić ubezpieczenie GAP, które chroni przed skutkami m.in. wystąpienia szkody całkowitej na leasingowanym środku trwałym. Na polisach tych także można zaoszczędzić.
Po pierwsze podczas rozmów z leasingodawcą warto podjąć próbę negocjacji stawek zaproponowanych ubezpieczeń. Nierzadko można w ten sposób zbić opłatę o kilkaset złotych rocznie za każde z nich. Do tego bardzo istotne jest to, aby korzystać z ofert leasingodawców, którzy są otwarci na propozycje leasingobiorców w zakresie polis ubezpieczeniowych. Oznacza to możliwość ubezpieczenia się na własną rękę, w dowolnej firmie, co zwiększa szansę na znalezienie bardzo taniej polisy.
Sprawdź też Ubezpieczenie samochodu w leasingu – co musisz wiedzieć?
- Dopasujemy finansowanie do Twoich potrzeb – niezależnie od tego, czy szukasz leasingu na samochód, maszyny czy sprzęt.
- Negocjujemy najlepsze warunki – dzięki wieloletniej współpracy z leasingodawcami jesteśmy w stanie uzyskać ofertę, której nie znajdziesz na własną rękę.
Najtańszy leasing – często zadawane pytania
Czym charakteryzuje się tani leasing?
Wysoki czynsz inicjalny oraz możliwie najniższa kwota wykupu – to zwykle podstawy taniego leasingu. Istotny jest także krótki czas finansowania. Warto również sprawdzić, czy wzięcie leasingu w obcej walucie będzie korzystne. W wielu przypadkach spłacanie go w EUR jest tańsze niż w złotówkach.
Leasing czy kredyt – co jest tańsze?
Pod kątem kosztów w leasingu zazwyczaj są one na zbliżonym do kredytu poziomie. Jednak z drugiej strony dają one znacznie szersze możliwości w zakresie optymalizacji podatkowej – w efekcie ostatecznie okazuje się on znacznie tańszy. Wzięcie kredytu zazwyczaj jest bardziej opłacalne tylko w przypadku zakupu używanych środków trwałych – choć też nie zawsze! Z tego powodu warto dokładnie przeanalizować każdy przypadek i upewnić się, które z tych rodzajów finansowania jest tańsze.
Leasing czy zakup za gotówkę – co jest tańsze?
Zakup za gotówkę zawsze będzie najtańszy, gdyż skorzystanie z jakiegokolwiek innego rodzaju finansowania wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek, marż i opłat manipulacyjnych. Jednak leasing znacznie mniej obciąża firmowy budżet. Do tego korzystając z niego, można znacznie szybciej zaliczyć całą związaną z nim kwotę w koszty uzyskania przychodu.