Vleasing.pl

Szkoda w leasingu samochodowym – co dalej?

Leasingowane pojazdy zazwyczaj nie są własnością użytkowników – należą one do leasingodawcy. W związku z tym logiczne jest, że to on podejmuje decyzje dotyczące tego, jak postępować, gdy dojdzie do kolizji i potrzebna będzie naprawa. 

Nieważne jak dobrym kierowcą jesteś, może zdarzyć Ci się stłuczka lub kolizja. W sytuacji gdy auto należy do Ciebie, Twoją decyzją jest, czy wezwiesz policję na miejsce zdarzenia i jak będzie wyglądała późniejsza naprawa pojazdu. Zupełnie inaczej to wygląda, gdy pojazd jest leasingowany. Podkreślmy jeszcze, że w Polsce najpopularniejszy jest leasing operacyjny, a więc właścicielem auta przez okres umowy jest leasingodawca. Zatem zanim cokolwiek zrobisz, koniecznie sprawdź w umowie leasingowej czy jest to dozwolone. Możesz również skontaktować się z biurem klienta. Jeśli zrobisz coś wbrew wytycznym, możesz mieć spore problemy…

szkoda w leasingu samochodowym obraz 2-min

Szkoda w leasingu samochodowym - co zrobić, gdy uszkodzi się auto?

W przypadku uszkodzenia samochodu w leasingu, pierwszym krokiem jest zgłoszenie szkody firmie ubezpieczeniowej. Należy także poinformować leasingodawcę o zdarzeniu, zwykle poprzez wypełnienie specjalnego formularza lub telefon.

Poniżej dla ułatwienia zamieszczamy wszystkie najważniejsze informacje, związane ze szkodą auta w leasingu.

Pamiętaj, aby zawsze dokładnie przestrzegać procedur określonych przez firmę leasingową i ubezpieczyciela, aby proces likwidacji szkody przebiegał sprawnie i bez zbędnych komplikacji. Zawsze możesz również przedzwonić do swojego doradcy leasingowego lub leasingodawcy w przypadku problemów i pytań. 

Jak wygląda wypłata odszkodowania?

Proces wypłaty odszkodowania za uszkodzenie pojazdu w leasingu wymaga współpracy między leasingobiorcą, leasingodawcą oraz firmą ubezpieczeniową.

Pamiętaj, aby w przypadku wszelkich zaległości finansowych niezwłocznie uregulować zobowiązania, aby uniknąć komplikacji w procesie wypłaty odszkodowania. Zapoznanie się z warunkami umowy leasingowej oraz polisy ubezpieczeniowej jest kluczowe, by zrozumieć swoje prawa i obowiązki w takich sytuacjach.

Sprawdź też ➡️  Ubezpieczenie samochodu w leasingu – co musisz wiedzieć?

Co zrobić, jeśli odszkodowanie z OC lub AC nie wystarczy?

Pokrycie wszystkich roszczeń związanych z uszkodzeniem samochodu w trakcie trwania umowy leasingowej, zarówno poprzez ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), jak i ubezpieczenie autocasco (AC), może stanowić wyzwanie, szczególnie w przypadku wysokich strat. 

W takiej sytuacji warto rozważyć opcję dodatkowej polisy GAP (Guaranteed Asset Protection). Ubezpieczenie na wypadek strat finansowych w formie GAP, w połączeniu z autocasco, zapewnia zwrot pełnej wartości pojazdu w przypadku jego całkowitej szkody lub kradzieży. Dzięki temu leasingobiorca nie będzie zmuszony do pokrycia ewentualnej różnicy z własnych środków finansowych.

Sprawdź też ➡️  Ubezpieczenie GAP – przydatna ochrona, czy zbędny dodatek?

Opłata za likwidację szkody częściowej w przedmiocie leasingu

Wielu leasingobiorców nie zdaje sobie sprawy z istnienia dodatkowej opłaty, aż do momentu, gdy zostaną zmuszeni do rozliczenia częściowej szkody komunikacyjnej lub majątkowej w przedmiocie leasingu. To właśnie z tego powodu często pojawiają się niezadowoleni klienci narzekający na leasingodawców. Zasadniczo wynika to z braku zrozumienia Ogólnych Warunków Umowy Leasingu oraz Tabeli Opłat i Prowizji. To z tych dokumentów wynika, czy finansujący pobierze dodatkową opłatę za likwidację szkody, czy też nie. Zazwyczaj, korzystając z usług likwidacyjnych finansującego, nie będziesz musiał płacić dodatkowo.

Jednak, w sytuacji, gdy sam zdecydujesz się na samodzielną likwidację szkody, będziesz musiał uiścić dodatkową opłatę, która może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od firmy leasingowej. Przeciętnie opłata ta wynosi około 400 zł netto. W zamian za tę opłatę będziesz miał kontrolę nad procesem likwidacji szkody i wyborem lokalizacji naprawy. To otwiera możliwość oszczędności na kosztach naprawy.

Jakie niespodzianki związane ze szkodami mogą jeszcze wystąpić?

Analizując tę kwestię, ważne jest zwrócenie uwagi na procedurę rozliczenia szkody komunikacyjnej z OC sprawcy w przypadku pojazdu osobowego, na którym odliczane jest 50% VAT lub gdy osoba nie jest podatnikiem VAT. Warto wiedzieć, że niektórzy ubezpieczyciele, w sytuacji takiego zdarzenia, mogą wypłacać odszkodowanie w formie wartości netto, zakładając, że każda firma leasingowa jest płatnikiem VAT. W rezultacie klient może być zmuszony do dodatkowego opłacenia podatku VAT z własnej kieszeni i próbować uzyskać porozumienie z Towarzystwem Ubezpieczeń (TU). Jeśli zastanawiasz się, jak uniknąć takiej sytuacji, odpowiedź jest dość prosta – warto skorzystać z asysty szkodowej, o ile taką posiadasz. 

Sprawdź też ➡️  Leasing dla nievatowca – na czym polega?

Czy szkody mają wpływ na zniżki?

Nie od dziś wiadomo, że szkody komunikacyjne mają duży wpływ na wysokość składek ubezpieczeniowych, także w leasingu. W przypadku wystąpienia szkody, przyszła polisa ubezpieczeniowa w ramach tego samego Towarzystwa Ubezpieczeniowego może być wyższa, a w niektórych przypadkach może nawet zostać odnotowana w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym (UFG). Niestety, nie ma tutaj jednoznacznych reguł. Możesz stracić swoje indywidualnie wypracowane zniżki na skutek szkody w ramach umowy leasingu lub też nie. Warto również zaznaczyć, że umowa leasingu nie będzie budować Twojej bezszkodowej historii ubezpieczeniowej.

Szkoda w leasingu samochodowym - podsumowanie

Zawsze trzeba mieć na uwadze, że może dojść do powstania szkody komunikacyjnej w trakcie umowy leasingowej. Warto zatem wiedzieć, jak postępować, gdy zdarzy się taka sytuacja. Już na etapie podpisywania umowy leasingowej, warto dokładnie sprawdzić jej warunki, a także zapytać leasingodawcę, czy jest dostępna usługa likwidacji szkody z jego ramienia w ramach tzw. asysty szkodowej. Dokładnie zapoznaj się również z OWUL i dodatkowymi opłatami.