Vleasing.pl

Ile kosztuje leasing?

Leasing to obecnie bardzo chętnie wybierana przez przedsiębiorców forma finansowania różnych inwestycji. Jest szczególnie popularna w przypadku zakupu różnych pojazdów, specjalistycznych maszyn oraz sprzętu komputerowego. Jednak jeśli chcesz skorzystać z tego rozwiązania, koniecznie powinieneś zapoznać się z jego łącznymi kosztami. Comiesięczna rata to nie jedyne obciążenie finansowe, które musisz uwzględnić w swoim budżecie, korzystając z leasingu. Sprawdź już teraz, ile kosztuje leasing i jakie jeszcze opłaty wiążą się z leasingiem.

Rata leasingu - jak jest wyliczana?

Tym, co zapewne najbardziej interesuje przedsiębiorcę przed podpisaniem umowy leasingu, jest wysokość miesięcznej raty. Nie da się ukryć, że w tym przypadku jest to główne obciążenie finansowe. Powinieneś jednak wiedzieć, jak dokładnie rata leasingu jest obliczana. 

Rata składa się z części:

  • kapitałowej,
  • odsetkowej.

Kapitałowa część jest wyliczana na podstawie wartości leasingowanego przedmiotu w momencie podpisania umowy. Jej wysokość zależna jest od utraty wartości tej rzeczy, gdyż to właśnie ją pokrywa leasingobiorca.

Część odsetkowa rat leasingowych

Część odsetkowa jest nieco bardziej złożona. Po pierwsze mamy tutaj oprocentowanie, naliczane zgodnie z aktualnie obowiązującą wartością WIBOR. Rata może być stała – wtedy bierze się pod uwagę oprocentowanie w momencie podpisywania umowy. Może być także zmienna, a więc rośnie lub maleje w zależności od zmian wartości WIBOR. Do tego wszystkiego doliczana jest jeszcze stała prowizja pobierana przez leasingodawcę. Jej wartość na pewno znajdziesz w umowie.

Wszystkie powyższe czynniki mają wpływ na wysokość raty. Do tego zależy ona od długości umowy leasingu. Im jest ona krótsza, tym rata wyższa, natomiast maleje przy wydłużaniu czasu jej trwania. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że dłuższy leasing ostatecznie oznacza wyższe koszty.

Koszt leasingu możemy zmniejszyć przez opłatę wstępną

Szukając ofert leasingu, na pewno nie raz zwracałeś uwagę na to, że w niektórych przypadkach nie jest pobierana tzw. opłata wstępna. Jest to nic innego jak pewna część wartości danej rzeczy w momencie podpisywania umowy. 

leasing korzyści

Wysokość opłaty wstępnej może wynosić do 45% tej wartości i należy ją uiścić jednorazowo – jest warunkiem otrzymania leasingu.

Leasingodawca traktuje to jako swego rodzaju zabezpieczenie. Nie da się ukryć, że opłata wstępna wynosząca 0% (są takie oferty), wygląda bardzo atrakcyjnie, ale zastanów się, czy na pewno jest to opcja dobra dla Ciebie. Im wyższa jest ta wpłata początkowa, tym niższa jest później rata (spada wartość przedmiotu, od którego raty są naliczane). Jeśli nie wpłacasz nic, rata na pewno będzie dużo wyższa.

Oferty „0% na start” są dobre przede wszystkim dla świeżo upieczonych przedsiębiorców, jak i małych firm, dysponujących niewielkim kapitałem. Większe przedsiębiorstwa, mające odpowiednie zasoby finansowe powinny zastanowić się, czy nie wybrać oferty z pewną wpłatą wstępną.

Koszt wykupu ma duży wpływ na wysokość raty leasingu

Czas na kolejną kwestię – czynnik mający istotny wpływ na wysokość raty leasingu. Jest nim koszt wykupu, który ustala się przed podpisaniem umowy. Wszystko zależy tutaj od potrzeb leasingobiorcy. Jeśli np. chcesz w ten sposób sfinansować auto i nie planujesz przejęcia go na własność po zakończeniu umowy, najlepiej wybierz opcję z wysokim wykupem. Może on wynosić np. 30% czy 50% wartości początkowej. Jest nieatrakcyjny, ale za to znacząco obniży wysokość raty.

W przypadku niskiego wykupu, np. na poziomie 1%, rata znacząco się zwiększa. Oczywiście można ją obniżyć, wydłużając umowę, ale to z kolei przełoży się na wyższy koszt całego leasingu.

Zastanawiasz się, ile może kosztować Twoja rata leasingu? Sprawdź! 
Leasingujemy wszystko. 

Ile kosztuje leasing? Sprawdź opłaty dodatkowe

Jeśli planujesz skorzystać z leasingu, koniecznie bardzo dokładnie przeczytaj umowę, zanim zdecydujesz się ją podpisać. Znajdziesz w niej mnóstwo ważnych informacji związanych z opłatami dodatkowymi.

Do najpopularniejszych opłat leasingowych zaliczyć należy:

Koszt obsługi leasingu

Opłata analogiczna do tej pobieranej przez banki w przypadku kredytów, a więc leasingobiorca ponosi koszt związany z udzieleniem leasingu i jego prowadzeniem (pamiętaj, że zależnie od oferty, opłata ta może być stała lub procentowa, naliczana od wartości przedmiotu).

Koszt ubezpieczenia

Firma leasingowa zawsze będzie wymagała ubezpieczenia rzeczy, którą sfinansowała. Na przykład w przypadku samochodu będzie to AC. Koniecznie zwróć uwagę na to, czy leasingobiorca wymusza skorzystania z konkretnej oferty ubezpieczeniowej, czy daje Ci wolną rękę. W przypadku drugiej opcji możesz sporo zaoszczędzić na tej opłacie.

Depozyt gwarancyjny

To nic innego, jak swego rodzaju zabezpieczenie leasingodawcy na wypadek łamania przez leasingobiorcę ustaleń umowy, w tym nienależytego traktowania rzeczy, której dotyczy. Można to porównać do kaucji – depozyt gwarancyjny jest zwracany w momencie zakończenia umowy.

Opcjonalne dodatkowe opłaty w leasingu

To jednak nadal nie koniec. Istnieją jeszcze opłaty dodatkowe, które mogą, ale nie muszą się pojawić. To ceny m.in. usług opcjonalnych związanych z leasingiem, jak i koszty pojawiające się w momencie, w którym leasingobiorca nie wywiązuje się z umowy.
Opłaty dodatkowe mogą być naliczane np. w momencie, gdy:

wprowadza się zmiany we wcześniej ustalonej umowie,
konieczne jest wysłanie upomnienia w związku z niezapłaconą ratą,
wystawia się pozwolenie na używanie leasingowanej rzeczy przez inną osobę,
niepłacenie za leasing kończy się skierowaniem sprawy do windykacji,
zwróci się przedmiot leasingu z opóźnieniem po zakończeniu umowy,
leasing będzie zakończony przed czasem.

Pamiętaj, aby zawsze dokładnie zapoznać się z powyższymi opłatami, zanim zdecydujesz się podpisać umowę leasingu.

Przy leasingu pojazdów dodatkowych kosztów może być jeszcze więcej

Do tej pory skupialiśmy się na leasingu w jego bardzo ogólnej postaci, mogącej dotyczyć dosłownie każdej rzeczy. Dodatkowej uwagi wymagają jednak samochody, które częstą są właśnie w ten sposób finansowane przez przedsiębiorców.

Decydując się na leasing samochodu, od razu musisz wziąć pod uwagę koszty jego ubezpieczenia, nie tylko obowiązkowego OC. Leasingodawca będzie wymagał AC, a i przy okazji warto zdecydować się również na NNW (to ubezpieczenie jest bardzo tanie). To Ty, jako leasingobiorca, będziesz odpowiedzialny za opłacanie składek.

Auto trzeba będzie także zarejestrować. Choć formalnościami zajmie się leasingodawca, to jednak obciąży kosztami Ciebie, a do tego doliczy sobie jeszcze prowizję za tę usługę.

Kolejną kwestią jest ubezpieczenie GAP. Nie jest ono obowiązkowe, ale powinieneś się nad nim zastanowić. Chroni ono Twoją kieszeń w razie wypadku, którego skutkiem będzie kasacja pojazdu. Gdy do tego dojdzie, nadal będziesz musiał spłacić nieuregulowane jeszcze raty, choć w formie zdyskontowanej. Wyobraź sobie, jak duże będą to koszty, gdy do takiej szkody dojdzie np. zaledwie 2-3 miesiące po podpisaniu umowy. Ubezpieczenie GAP pokryje te koszty.

W przypadku aut pojawiają się także pewne opłaty dodatkowe, które mogą być związane np. z:

udzieleniem zgody na zmodyfikowanie pojazdu (np. tuning),
zwiększeniem/przekroczeniem rocznego limitu kilometrów,
wydaniem pozwolenia na prowadzenie pojazdu przez inną osobę,
wyjazdem samochodem poza granice kraju,
spóźnieniem się z opłaceniem ubezpieczenia.

Na koniec zostają nam jeszcze kwestie serwisowania auta. Tutaj polecamy skorzystanie z oferty leasingodawcy. Często do raty może być doliczona drobna opłata za pełną obsługę serwisową. Wlicza się w nią nie tylko przeglądy i naprawy, ale także wymianę opon, mycie pojazdu czy wydanie karty paliwowej.

Jak obliczyć sumę opłat w leasingu?

Na koniec warto jeszcze zająć się kwestią tzw. sumy opłat. Przeglądając różne oferty leasingu, bardzo często spotkasz się z pojęciem kosztu całkowitego. Jeśli widzisz propozycję np. na 105%, a kolejną na 108%, to wcale nie musi oznaczać, że pierwsza z nich jest atrakcyjniejsza.

Podliczenie sumy opłat nie jest miarodajne z tego powodu, że na wysokość raty mają wpływ również inne czynniki. Bardzo ważny jest m.in. czas trwania umowy. Koszt całkowity może być dużo niższy dla leasingu na 36 miesięcy od tego na, np. 60 miesięcy. To samo dotyczy wpłaty wstępnej – im jest ona większa, tym niższy będzie łączny koszt leasingu. Kolejnym czynnikiem jest wartość wykupu, która im mniejsza, tym wyższa będzie suma opłat.

Brzmi to być może zawile, ale niestety musisz bardzo dokładnie weryfikować oferty leasingu. Pamiętaj o tym, że oprocentowanie nie jest najważniejszym wyznacznikiem. Wystarczy wziąć dokładnie te same oferty np. dla leasingu samochodu z identycznym oprocentowaniem. Jeśli w jednej opcji wybierzesz umowę na 24 miesiące, a w drugiej na 48, różnica w ogólnych kosztach będzie znaczna.

Poznaj pełne koszty leasingu

Trudno zweryfikować na własną rękę łączny koszt związany z leasingiem. Wymaga to odpowiedniej analizy, prześledzenia warunków umowy i dokonania rzetelnych wyliczeń. Szukając atrakcyjnej oferty, powinieneś oczywiście dobrze prześledzić rynek, zapoznając się z wieloma z nich, a to wymaga czasu.

Jest jednak świetna alternatywa – skorzystanie z naszego kalkulatora leasingu. Zajrzyj na naszą stronę i wypełnij dostępny tam formularz. Pokaż nam swoje potrzeby, a zespół specjalistów przygotuje idealnie skrojoną pod nie ofertę. Porównamy wiele opcji leasingu, a do tego przede wszystkim opracujemy przejrzyste zestawienie. Będziesz mógł szybko i wygodnie porównać ze sobą koszty, dopasowując leasing do potrzeb.

Nie ma znaczenia, czy chcesz w ten sposób sfinansować zakup samochodów, specjalistycznych maszyn czy innym rzeczy. Zawsze gwarantujemy swoje kompleksowe wsparcie. Skorzystaj z naszej kalkulatora już dziś!

Sprawdź też: Leasing czy wynajem długoterminowy? Co lepsze?