Dla współczesnych firm auta to już nie luksus, a w zasadzie podstawowe narzędzie pracy i to niezależnie od branży, w której działają. Form finansowania zakupu pojazdów jest dziś wiele, ale w ostatnich latach to leasing floty samochodowej jest jednak wybierany najczęściej. Dlaczego tak się dzieje?
Każdy przedsiębiorca ma ogromny dylemat w momencie, gdy podejmowana jest decyzja o zakupie aut do firmy. Można sfinansować je za gotówkę, zapłacić poprzez kredyt, wynająć, ale także wziąć w leasing. Możliwości jest wiele, a ostateczny wybór zawsze zależy od indywidualnych potrzeb, ale także od stanu finansów. Leasing floty samochodowej zaczyna nam się jednak rysować jako metoda uniwersalna, z której teoretycznie będzie się opłacało korzystać każdej firmie. Przyjrzymy się więc temu finansowaniu i sprawdźmy, co dokładnie może zaoferować.
Leasing floty samochodowej - zalety
Ta forma finansowania z zasady łączy w sobie po części wynajem pojazdów z klasycznym zakupem ich na kredyt. Samych typów leasingu jest jednak wiele, a i najczęściej panuje tutaj duża elastyczność. Większość leasingodawców po prostu jest skłonna do indywidualnego negocjowania warunków. W efekcie każda umowa może być inna, ale na pewno w każdym przypadku da się wyłuskać kilka spójnych zalet.
- niskie obciążenie finansowe (leasing floty samochodowej w dużej mierze odbywa się z wykorzystaniem kapitału obcego, a miesięczne raty nie obciążają nadmiernie budżetu),
- finansowanie bez utraty zdolności kredytowej (leasing floty samochodowej traktuje się jako koszt, a więc podpisanie umowy w żaden sposób nie obniża zdolności kredytowej firmy),
- łatwiejsze planowanie budżetu (przez cały okres trwania umowy dokładnie wiadomo, ile będzie kosztowało użytkowanie aut),
- atrakcyjne ulgi podatkowe (leasing jest zazwyczaj dużo tańszy od kredytu dzięki możliwości wrzucenia wielu wydatków w koszty firmy i odliczenia ich później od podatku),
- możliwość wymiany aut co kilka lat (zazwyczaj umowy obejmują okres od 3 do 5 lat).
Tak naprawdę popularność tej formy finansowania wynika nie tylko z wielu zalet finansowych, ale także ze zmiany mentalności. Jeszcze nie tak dawno temu firma traktowała zakup pojazdów, jak poważną inwestycję. Auta musiały być na własność, stanowiły o wysokim statucie firmy i dlatego opcja ich wynajmu nie wchodziła w grę. Często zakupione w salonie pojazdy były później eksploatowane nawet przez 10 lat, z każdym rokiem generując coraz wyższe koszty.
Dzisiaj wyraźnie się to zmienia. Dla firm auto to już po prostu podstawowe narzędzie pracy i najważniejsze jest to, aby były niezawodne i tanie w utrzymaniu. Wybierając leasing floty samochodowej zyskuje się przede wszystkim możliwość zmiany aut na nowe dosłownie co kilka lat. Jest to opłacalne oczywiście tylko pod warunkiem wyboru opcji leasingu z tzw. wysokim wykupem.
Tak właśnie płynnie doszliśmy do różnych typów leasingu, którymi to zajmiemy się teraz nieco dokładniej.
Leasing floty samochodowej z wysokim wykupem jest obecnie najpopularniejszy
Skoro zmienia się mentalność i firmy nie dążą już do tego, aby koniecznie mieć auta na własność, to efektem tego jest ogromna popularność leasing z wysokim wykupem. Na czym on polega? Jego ideą jest to, aby połączyć zakup auta z jego wynajmem. Podpisując umowę dostaje się fabrycznie nowe pojazdy. Ich użytkowanie trwa przeciętnie od 3 do 5 lat. Po tym okresie auta zwraca się do leasingodawcy, a następnie spisuje kolejną umowę i znów dostaje się nowe auta. Czym różni się to od klasycznego leasingu?
Standardowo raty płacone przez leasingobiorcę mając na celu spłacenie pełnej wartości pojazdu. Raty są wysokie, ale za to na zakończenie umowy można pojazd wykupić za symboliczną kwotę, często 1% wartości. Tutaj wygląda to inaczej. Celem uiszczania rat jest spłacenie wyłącznie utraty wartości pojazdu w okresie, przez jaki jest on użytkowany. Jeśli więc auto kosztuje 100 tysięcy złotych i po 3 latach jego wartość na rynku wyniesie 50 tysięcy złotych, to będziemy musieli spłacić tylko połowę pełnej ceny (oczywiście plus prowizja dla leasingodawcy). Firma leasingująca po tym okresie zabiera pojazd i na własną rękę sprzedaje go na rynku wtórnym. Leasingobiorca natomiast może dostać zupełnie nowe auta.
Efektem tego są oczywiście dużo niższe raty. Naturalnie przy takich umowach nie traci się prawa do wykupu na zakończenie umowy. Cena jednak raczej na pewno nie będzie atrakcyjna.
Klasyczny leasing floty samochodowej z niskim wykupem
Przeciwieństwem opisanej wcześniej formy jest leasing z niskim wykupem, najczęściej na około 1%. Tutaj stawia się bardziej na możliwość przejęcia pojazdu na własność po zakończeniu umowy. Raty są wyższe, bo należy spłacić całe auto, ale za to zazwyczaj umowy są na dłużej. Często leasing trwa około 5 lat, a i nierzadko umowy są przedłużane nawet do 7 lat.
Na zakończenie auto można przejąć za około 1% jego wartości i dalej z niego korzystać lub na własną rękę sprzedać na rynku wtórnym. Ta metoda finansowania cieszy się jednak coraz mniejszą popularnością, wyraźnie będącą wypieraną przez leasing floty samochodowej z wysokim wykupem.
Zobacz też nasz artykuł: Leasing bez wykupu czy z wysokim wykupem – co wybrać?
Alternatywa dla leasingu floty samochodowej - wynajem długoterminowy
Tak, wynajem długoterminowy, o którym ostatnio dość dużo się mówi, również jest formą leasingu. Jest to swoisty kombajn łączący w sobie leasing z wysokim wykupem z szeregiem usług dodatkowych, związanych z obsługą floty pojazdów.
Z jednej strony mamy więc stosunkowo niskie raty, dość krótką umowę i możliwość wymiana auta na nowe co kilka lat. Z drugiej strony możemy do umowy dobrać sobie jeszcze wiele usług dodatkowych.
To między innymi:
- realizacja prac serwisowych,
- okresowe przeglądy i wymiana opon,
- opłacanie ubezpieczenia,
- udostępnianie narzędzi do zarządzania flotą,
- oferta kart paliwowych na atrakcyjnych warunkach.
Można tym samym zbudować sobie swego rodzaju pakiet assistance. Bierze się auta w leasing i opłaca w formie niskiego abonamentu usługi dotyczące jego obsługi. W efekcie nie trzeba się niczym martwić. Auta są eksploatowane do zakończenia umowy, a następnie wymieniane na nowe.
Leasing floty, czy wynajem - co wybrać?
Niestety, ale nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Ze swojego doświadczenia wiemy, że opcję z wysokim wykupem lub wynajem długoterminowy preferują przede wszystkim większe firmy. Ta metoda finansowania świetnie sprawdza się wtedy, gdy flota samochodów jest duża i powinna być regularnie wymieniana. W przypadku naprawdę dużej liczby pojazdów, niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem może być leasing floty samochodowej w formie długoterminowego wynajmu. Trudno jest zarządzać kwestiami serwisowymi przy takich ilościach. Co ważne, korzystanie z zewnętrznych usług obsługi pojazdów jest kosztowne. Biorąc to w pakiecie z leasingiem wychodzi o wiele taniej.
Oczywiście nie twierdzimy, że leasing floty samochodowej z wysokim wykupem nie będzie opłacalny również dla mniejszych firm. Drobni przedsiębiorcy często jednak chcą korzystać z auta przez długi czas i z chęcią przejmą je na koniec umowy, aby dalej eksploatować już jako własne lub je sprzedać. Dużo zależy również od sytuacji finansowej firmy, jej wewnętrznej polityki czy indywidualnych potrzeb. Jeśli masz problem z wyborem odpowiedniej opcji, możesz po prostu zgłosić się do nas.
Finansowanie floty
Dokładnie przeanalizujemy Twoją sytuację i wnikliwie ustalimy potrzeby. W następnym kroku prześwietlimy wiele ofert leasingowych na rynku i przygotujemy dla Ciebie zestawienie. Bez straty własnego czasu otrzymasz przejrzystą listę i będziesz mógł wybrać najatrakcyjniejszą dla siebie formę. Oczywiście na każdym kroku zapewniamy swoje wsparcie. Dbamy także o bezpieczeństwo, dokładnie sprawdzając każdą umowę przed jej podpisaniem. Wszystko, co musisz zrobić, to zostawić do siebie kontakt w formularzu na naszej stronie. Zapraszamy!
Sprawdź też naszą ofertę na: Ubezpieczenie floty samochodowej