Oferta skierowana do klientów salonu samochodowego, w kwestii finansowania, obejmuje najczęściej kredyt, wynajem długoterminowy oraz leasing. Warto zatem dowiedzieć się, na czym dokładnie polega leasing fabryczny oraz czy jest to opłacalna opcja dla osoby, która planuje zakup nowego auta.
Czym jest leasing fabryczny?
Jest to rodzaj finansowania proponowany przez instytucję, która współpracuje z konkretnym dealerem samochodowym. Niektóre marki posiadają odpowiednie jednostki, które należą do ich grupy kapitałowej. Oznacza to, że jest to firma leasingowa, która dedykowana jest wyłącznie konkretnej marce. Z tego rozwiązania korzysta wiele osób, które na miejscu mogą uzyskać finansowanie fabryczne. Jednocześnie warto mieć jednak na uwadze, że nie każda marka posiada swój leasing fabryczny.
Leasing fabryczny - wady i zalety
Tego rodzaju finansowanie, chociaż posiada wiele wad, posiada i również swoje zalety. Warto mieć na jednak na uwadze, że producentowi pojazdu zależy na przede wszystkim na zysku ze sprzedaży swoich produktów, z tego też względu leasing fabryczny, mimo że jest łatwo dostępny, nie zawsze bywa opłacalny.
Zalety leasingu fabrycznego:
- Szybka decyzja dotycząca otrzymania finansowania.
- Brak konieczności porównywania wielu ofert na rynku.
- Możliwość wygodnego załatwienia wszystkiego na miejscu, bez konieczności zajmowania się dodatkowymi formalnościami.
- Szeroka oferta finansowania - oprócz leasingu dealerzy samochodowi proponują również kredyt oraz wynajem pojazdu.
- Szansa na uzyskanie wyższych wartości wykupu, wynikająca z automatycznego odkupienia pojazdu przez sprzedającego.
- Powiązanie finansującego ze sprzedawcą może przynieść korzyść podczas likwidacji szkód komunikacyjnych.
Wady leasingu fabrycznego:
- Producenci i dystrybutorzy leasingu fabrycznego często należą do tej samej grupy kapitałowej, przez co ich warunki są powtarzalne.
- Ogólne warunki umowy oraz zawarte w niej zapisy mogą okazać się wyjątkowo niekorzystne, w porównaniu do zewnętrznych firm leasingowych.
- Brak doświadczonych w temacie leasingu osób może spowodować wiele niedomówień i wątpliwości ze strony klienta, co w przyszłości może generować dodatkowe problemy. Ponadto, kontakt z klientem często jest dość ograniczony wyłącznie do przedstawienia oferty oraz zawarcia umowy, która często zawierana jest na odległość.
- Umowa często skonstruowana jest w niejasny sposób, nie zawierając podstawowych informacji, związanych między innymi z okresem zakończenia umowy bądź warunkami związanymi z jej wypowiedzeniem. Często wpływa to na niekorzyść klienta, gdyż w jej treści mogą znaleźć się zapisy informujące o karach za opóźnienie w płatnościach bądź możliwości zmiany kwoty rat, a nawet wypowiedzenia umowy przed określonym wcześniej czasem.
- Ograniczony wybór często sprawia, że klient musi zrezygnować z bardziej opłacalnych opcji, proponowanych przez inne firmy leasingowe. Dodatkowo, również udzielenie zgody na inne warunki, których akceptacja jest niezbędna do zawarcia umowy konieczne, może okazać się dla klienta niekorzystna.
- Brak możliwości negocjowania warunków umowy oraz w wielu przypadkach zastosowania procedury uproszczonej.
- Okres finansowania obejmujący maksymalnie 5 lat - w firmach zewnętrznych istnieje zaś możliwość przedłużenia tego okresu nawet do 7 lat.
- W przeciwieństwie do firm zewnętrznych, w przypadku leasingu fabrycznego, nie ma możliwości skorzystania z oferty, która nie wymagałaby weryfikacji w bazach dłużników.
- Brak wielu produktów dodatkowych, które oferowane są często przez firmy zewnętrzne, takich jak gwarancja zwrotu pojazdu, karta serwisowa, karta paliwowa czy asysta szkodowa.
- Znacznie wyższa cena GAP.
Leasing fabryczny – czy się opłaca?
Przed zawarciem umowy należy przede wszystkim zwrócić uwagę na koszty związane z leasingiem fabrycznym. Zbyt atrakcyjna oferta może wcale nie być aż tak korzystna, gdyż na przykład niskie oprocentowanie może skutkować brakiem rabatu od ceny pojazdu, który byłby znacznie bardziej opłacalny. Warto dokładnie zapoznać się z wszelkimi warunkami zawartymi w umowie, szczególnie jeśli ta forma finansowania ma być jak najbardziej opłacalna. Wielu sprzedawców przedstawia leasing fabryczny w jasnym świetle, mówiąc, że jest to oferta niosąca za sobą wiele korzyści. Dopiero po czasie niekiedy okazuje się, że wśród opłat uwzględnione zostały również koszty dodatkowe, które zawarte zostały dopiero po podpisaniu umowy.
Ze względu na dużą ilość wad, jakie posiada leasing fabryczny należy dokładnie przeanalizować, czy korzystniejsze będzie skorzystanie z tej opcji czy też lepiej zainteresować się ofertą firmy leasingowej. Warto oba rodzaje finansowania porównać pod względem ich wad i zalet, aby podjąć świadomą i korzystną decyzję. Jednocześnie należy pamiętać, że w salonach samochodowych, oprócz leasingu fabrycznego, można uzyskać również finansowanie zewnętrzne. Oznacza to, że oferta pochodzić będzie od niezależnych leasingodawców bankowych, jaki pozabankowych. Ze względu jednak na udział pośrednika, jakim jest dostawca, koszt leasingu może znacząco wzrosnąć.
Sprawdź też nasze inne artykuły:
- Leasing w procedurze uproszczonej – jak wygląda?
- Kto może wziąć samochód w leasing?
- Leasing bez wykupu czy z wysokim wykupem – co wybrać? —
- Leasing operacyjny a finansowy – który jest lepszy?
- Leasing czy wynajem długoterminowy? Co lepsze?